vizyon ile fark yaratmak

Vizyon ile Nasıl Fark Yarattılar?

Okuma Süresi: 2 dakika

Vizyon ile öne çıkanlar neyi farklı yaptı? Bu soruya yanıt olabilecek pek çok örnek vermek mümkün elbette. Tercihim size son dönemlerde birçok mecrada başarısı konuşulan 2 şirket üzerinden fikir vermek ve başarı hikayelerinin arkasındaki sır olarak paylaştıkları bazı konuları aktarmak.

İlk olarak Türkiye’nin Hepsiburada‘sı dünya teknoloji borsası Nasdaq’ta yer alan ilk ve şimdilik tek Türk şirketi oldu! Evet Muazzam bir başarı ve hepimiz için büyük gurur.

Birçok uzmanın söylemlerinde yer alan ve artık belki duymaya karşı kayıtsız kaldığımız 3 konunun, Hepsiburada’nın Kurucusunun konuşmasında, başarının dayandığı temeller olarak dile getirilmiş olması birer kanıt niteliğinde.

Neydi bu başarının dayandığı 3 şey📌

  • Daha birinci günden konulan vizyon ve buna sadık kalınarak yapılan büyüme ve yatırım adımları
  • Yol boyunca vazgeçilmeyen ve tüm paydaşların her eylemine rehberlik eden kültür değerleri
  • Vizyonda kenetlenen bir ekip

20 yıllık bir firmanın imza attığı bu başarı aynı zamanda, başarının bir günde gelmediğini, her işte olduğu gibi vizyon konusunda da “bilmek ve söylemek değil olmak” halinin sonuç getirdiğini kanıtlıyor.

Benzer şekilde Pandemi döneminde buldukları aşı ile tarihe yazılan Biontech kurucuları da başarılarının sırrı olarak şu konulara dikkat çekiyorlar

  • Bilim, eğitim ve kişisel gelişimi birleştirmiş olmak
  • Her ne kadar belirsizlik içerse ve korkutucu olsa da yeni deneyimlere açık olmak
  • Herkesin gittiği alışılagelmiş yollardan sapmaya olan cesaret
  • Ne kadar bilirsen bil, öğrenmeye daima açık olabilmekte yatan tevazu ve hayat boyu öğrenme
  • Ve Engelli parkur yarışçısı Amelia Boone’un, “Ben en güçlü değilim, en hızlı da değilim. Ama dayanıklılık ve sebat etmede gerçekten iyiyim” sözlerine atıfta bulunarak ifade ettikleri Sebat

Görüyoruz ki vizyon, kültür değerleri, yeniliğe açıklık ve hayat boyu öğrenme her iki başarı hikayesinde de öne çıkan özellikler. Ayrıca sanmayın ki dev şirketler için geçerli. Aslında her ölçekten şirketin başarısı için aynı kriterli geçerli. 

Şirketler ve bireyler için vizyon konusunda üzerinde durulması gereken bir husus da tutum. Stanford Üniversitesi profesörlerinden Carol Dweck’in, araştırmaları iş dünyasında liderler için başarıyı belirleyen iki farklı zihin yapısını ortaya koymuş ve tutumun IQ’dan çok daha belirleyici olduğunu göstermiştir. Bunlar, Sabit Zihin Yapısı ve Gelişime Dönük Zihin Yapısıdır.

Sabit Zihin yapısındaki kişiler, yeteneklerin doğuştan geldiğini ve geliştirilemez olduğunu varsayarlar. Bu nedenle zorluklardan kaçınır, çabuk pes eder, çabaları faydasız olarak görür, geri bildirimleri kabul etmezler ve başkalarının başarılarını bir tehdit olarak görürler. Sonuç olarak potansiyellerinin çok daha azını kullanabilirler.

Gelişim zihniyetindeki kişiler ise, yetenek ve becerilerin çabayla geliştirilebildiğini kabul eder, zorluklarla yüzleşir, çabaları başarıya giden yolda önemli görür, geri bildirimlerden öğrenir ve başkalarının başarılarından ilham alırlar. Sonuç olarak vizyon ve özgür irade duygusu kazanır ve başarının en yüksek noktasına ulaşabilirler.

vizyon ile nasıl fark yaratılır

İşletme koçluğu, sabit zihin yapısından gelişim zihin yapısına geçmek konusunda kararlı, işletmesini kişisel vizyon hayata geçirmeye yarayan bir araç olarak gören tutkulu işletme sahipleriyle muazzam sonuçlar ortaya koyuyor.

Vizyon lafta kalmayıp, işletmenin her bir üyesinde ve alanında yaşayan ve yaşatılan bir hale geldiğinde işletme sahibi olarak siz ve işletmeniz fark yaratıyor. Ayrıca bu dönüşüm yolculuğu bir süreç ve zaman gerektirdiği için yola çıkma nedenimizi temsil eden Vizyon zaman zaman bizi tekrar yolda tutan itici güç oluyor.

Mevlana’nın şu sözü durumu çok güzel özetliyor bana kalırsa. “Ayakta duracak halin yokken, hayatta duracak nedenlerin varsa korkma düşmezsin.”

Sevgiyle ve sağlıcakla kalın

Belma Öztürk Gürsoy

ActionCOACH İşletme Koçu