SWOT analizi ile şirketinizi nasıl turbolarsınız? Konu her ne olursa olsun, her türlü iyileşme ve ilerleme süreci bir tetkik ve teşhis ile başlar. Son dönemlerin popüler hastane dizilerinde daha fazla aşina olduğumuz üzere, sağlık için de doğru teşhis doğru tedavi için hayati önemde. Düşünsenize, hiçbir kan testi veya görüntüleme testleri olmadan bir hekim hastayı nasıl tedavi edebilir.

Bu durum şirketlerin sağlığı söz konusu olduğunda da farklı değil. Bir işletme sahibi, şirketinin ölçeğinden bağımsız, ister şirketinin sorunlarını gidermeye odaklansın, isterse de gelişim potansiyelini ortaya çıkarmak istesin, bunun en etkili ve sonuç getiren yollarından biri SWOT analizi yapmaktan geçiyor. Peki nedir bu SWOT analizi. İngilizce kelimelerden üretilmiş bir kısaltmadır aslında ve aşağıda kısaca bilgi vereceğim başlıkları kapsar:

SWOT – S (Strength) Güçlü Yönler:

Şirket içi etki ve kontrol alanınızdaki güçlü yönlerin ne olduğuna yönelik bir değerlendirme yapmanızı temsil eder. Bu konudaki değerlendirmenize katkı sağlayan bazı sorular şöyle

  • Rekabet avantajlarınız nelerdir?
  • Özel satış noktalarınız var mı?
  • Kaynaklar – varlıklar – insan kaynakları?
  • Deneyim – bilgi birikimi?
  • Finansal kaynaklar?
  • Coğrafi konum?
  • Fiyat – değer – kalite?
  • Özel yetkiler – vasıflar -yeterlilik?

SWOT – W (Weakness) Zayıf Yönler:

Yine şirket içi analize yönelik bu kez zayıf yönlerimizi masaya yatırdığımız alandır. Bazı örnek alanları şu şekilde sıralayabiliriz. 

  • Nakit akımı sorunları?
  • Devamlılık, mal akışı sorunları?
  • Ana faaliyetler konusunda sorunlar?
  • Bilgi eksikliği, planlama hataları?
  • Moral ve liderlik eksikliği?
  • Üretim ve sistem sorunları?
  • Yönetim zafiyetleri?

SWOT – O (Opportunities) Fırsatlar:

Şirketin ve direkt kontrol alanımızın dışında olan bununla birlikte değerlendirebileceğimiz fırsatların neler olabileceğini düşünmemize imkân sağlayan şu tür sorulara yanıt aradığımız başlıktır.

  • Pazardaki gelişmeler?
  • Rakiplerin gücü?
  • Endüstrinin durumu – eğilimler?
  • Teknolojik gelişim ve yaratıcılık?
  • Global etkiler?
  • Yeni pazarlar?

SWOT – T (Threats) Tehditler:

Şirketin dışında oluşan ve direkt kontrol edemediğimiz ancak şirket için tehdit teşkil edebilecek aşağıdakilere benzer konulardır.

  • Siyasal etkiler?
  • Hukuksal etkiler?
  • Çevresel etkiler?
  • Yeni teknolojiler – fikirler?
  • Küresel ve yerel ekonomi?

SWOT analizinizi tamamladığınızda hem şirketin içindeki operasyonel gelişim alanlarını belirlemiş, güçlü yönlerimizi net olarak ortaya çıkarmış olacağımız gibi, şirketin dışındaki pazar, sektör ve diğer rekabet koşullarını da etraflıca gözden geçirmiş olursunuz. Kendi şirketinizin doktoru kendiniz de olsanız, bu değerlendirmeyi objektif bir gözle yapmanız başlı başına fayda yaratabilmesi için kritik. SWOT Analizi çalışmasını şirketinizin stratejik kararlarını birlikte aldığınız yönetim takımınızla ve mümkünse bir bağımsız kişinin de iştirakiyle yapmanızı öneririm. Tek başına SWOT analizi yapmak bile durmayan iş akışı ve günlük olan bitene yanıt vermekten sizi ayrıştırıp, aradığınız cevapları bulmanıza imkân tanıyabiliyor. Diyebilirim ki SWOT analizini birlikte yaptığımız birçok işletme sahibinin geri bildirimi bunu kanıtlıyor. 

SWOT analizi dışında, ücretsiz İşletme Analizi hizmetimizden de faydalanabilirsiniz. Şirketinizin satış, pazarlama, finans, ekip, yönetim gibi detay başlıklardaki öz değerlendirmesini önce bir anket ve bunu tamamlayan bir görüşme ile birlikte yapabiliriz. 

İşletmenizde gidişattan memnun değilseniz, ilk adımlarınız için en etkili ve kolay yolları size aktarmaya ve aksiyonunuza ilham vermeye çalıştım. Artık karar sizde! Durup, şartların ve memnun olmadıklarınızın kendiliğinden değişmesini bekleyecek ve “İŞ BENDE BİTMİYOR, YAPAMAM” mı diyeceksiniz, yoksa küçük bir adım atıp “BURADAN BAŞLARIM, YAPABİLİRİM” deyip, sıraladıklarımdan biri için harekete mi geçeceksiniz. Tercihiniz hangisi olursa olsun, Henry Ford’un söylediği gibi sonunda haklı çıkacaksınız…

Swot Analizi konulu yazımı keyifle okuduysanız İşletme koçluğu almak için 3 neden başlıklı yazımı da okumanızı tavsiye ederim.

Sevgiyle ve sağlıcakla kalın

Belma Öztürk Gürsoy

ActionCOACH İşletme Koçu