Bütçe ve hedef ile çalışmanız için 5 neden nedir? En temel haliyle bütçe bir öngörü geliştirme ve şirketimizi buna uyumlu olarak idare etmemize yarayan bir araçtır. 

Öngörüde bulunmak ve dolayısıyla hedef koymakla ilgili bazı şehir efsaneleri var. Öncelikle buradan başlayalım. İş dünyasında çok satanlar arasında onlarca kitabı olan Brian Tracy’nin hedef koymaya ilişkin dile getirdiği en bilinen 3 efsane şunlar:

  • Efsane #1 – Bende zaten hedef var çok fazla yazıp çizmeye ve herhangi bir ayar yapmama gerek yok

Bu yaklaşım için söylenebilecek en güzel şey “Hedef mi var? Niyet ve temennilerimiz mi?” olur. 

  • Efsane #2 – Yazılı hedef ihtiyacım yok, hepsi aklımda…

Ortalama bir insanın saatte 3125’ten fazla düşüncesi vardır. Bu durumda hedef olarak aklınızdan geçenler dümensiz bir gemi gibidir, çelişkilidir, odaklı değildir …

  • Efsane #3 – Hayat öngörülemez, hedef koymak bir işe yaramaz.

Bir uçak için destinasyon bellidir ancak pilot şartlara göre çoğu kez farklı rotalar kullanabilir. Yaklaşık% 99 oranında rota farklılaşabilir ancak uçak aynı oranda hedeflenen alana indirilir. Dolayısıyla net ve yazılı hedef koymak bizi belki zaman zaman farklı rotaları kullanarak sonuca ulaştırır. 

Hedef ve bütçe ile çalışmak için 5 Nedeni şu şekilde sıralayabiliriz.

İşinizin rast gitmesini temenni etmek yerine RAS ile gitmek

Bilimsel olarak kanıtlanmış bir gerçek var. Beynimiz bir pusula veya mıknatıs gibi hedeflerimizle bağlantılı fırsat, olanak ve seçenekleri görmek üzere muazzam bir sistemle çalışıyor. Bunun adı Retiküler Aktivasyon Sistemi, kısaca RAS olarak anılabilir. Dolayısıyla şirketlerin de bireylerden oluştuğunu dikkate alırsak şirket olarak RAS çalıştırmak için hedeflere ve bunu bir plana döken bütçe aracını kullanmamız çok önemli.

Kervan yolda dizilir yerine varmak istediğimiz yere göre pozisyon almak

Yol bizi nereye çıkarırsa yerine nereye çıkmak istediğimizin adını koymak ve nasıl gideceğimize dair farklı seçenekler oluşturmak

Ekip sinerjisi yaratmak 

Tüm şirke olarak yöneticilerinizi ve ekibinizi aynı hedeflere kitlemek, performansı ölçmek ve oyuna dahil etmek için bütçe yönetimine ihtiyacımız var.

Şirketin farklı durumlardaki manevra kabiliyetini görmek ve önlem almak

Şirketinizdeki büyüme stratejinizi rakamlarla canlı bir modelde görmek ve farklı senaryoların sonuçlarına göre riski öngörerek yönetmek

Nakit akış bütçesi ile şirketin nabzını düzenli tutuyor olmak

Şirketlerin iflasının en önemli sebeplerinden biri nakitsizlik ve nakit yönetimi zafiyetleri. Bu nedenle nakit akışı bütçe disipliniyle bir nevi şirketin can damarının nabzını düzenli olarak tutmamız mümkün.

Bütçe yönetimi ile dikkat çekmek istediğim 3 konu daha var.

Bütçe ne değildir? 

Bütçe sadece sabit giderlerimizi takip ettiğimiz bir çizelge değildir. Bütçenin hem gelir hem de giderleri kapsayan bir yaklaşımla hazırlanması önemlidir.

Bütçenin %50 hatta üzerinde sonuç alıyor olmak ne anlama gelir?

Bütçenin hazırlanma sürecinin ve prensiplerinin gözden geçirilmesi gerektiğine işaret eder. Böyle bir bütçe ekibi “zaten çok iyiyiz” sarmalı sokabilir ve bütçenin amaçlarından biri olan hesap verebilirliği ortadan kaldırır.

Bütçe sadece gelir gider için mi yapılır?

Elbette hayır. Nakit akışı bütçesi, istihdam yatırımı bütçesi, makine yatırımı bütçesi, pazarlama bütçesi gibi şirketin bütçe dönemi sonunda olmak isteği seviyeye yönelik tüm dinamikleri ve kararları kapsayıcı olmalıdır. 

Özetle, bütçe yönetimi ve hedeflerle sizin ve şirketinizin işini şansa ve RAST gitmeye bırakmazsınız. Evet belki yolda rota değiştirerek de olsa hedeflerinize ulaşabilirsiniz. 

Sevgiyle ve sağlıcakla kalın

Belma Öztürk Gürsoy

ActionCOACH İşletme Koçu