Yılın son günlerindeyiz. Yılın bu zamanında geriye dönük bir değerlendirme yapmak ve beklenen yılla ilgili hedef ve planların üzerinden geçmek âdettendir.
Biz de 16 Aralık Ctesi günü 50 üzeri işletme sahibi ve ekip üyelerinin katılımıyla geride bırakmaya hazırlandığımız 2023 yılının değerlendirmesini yaptık ve 2024 yılı için hedeflere odaklı bir plan hazırlamak üzere bir aradaydık. İnteraktif bir akışta ve bol deneyim paylaşımına vesile olan programdan hangi notları paylaşsam çalıştaya katılmayanlara da katkı sunarız diye düşündüğümde bu yazı ve şu notlar ortaya çıktı.
Belirsizlik artık yeni normal: 2024 yılı hem dünya hem de ülkemiz için ekonomik ve ticari belirsizliklerin devam edeceği bir yıl olması beklenmekle birlikte iyi haber şu ki 2023 yılına göre daha az türbülanslı bir yıl olması öngörüsü paylaşıldı.
Geleceğin işletmeleri şu özellikleri taşımalı:
- Global fırsatlara odaklı
- Dijital Dönüşümünü tamamlamış
- Hızlı, çevik, yılmaz
- Sürekli öğrenen, gelişen
- Data üreten/ okuyan
- Güncel /Yapay Zekayı optimum kullanan
- Ölçeklenebilir
- NQ su- Network Zekası yüksek
- CQ su- Birliktelik Zekası yüksek
- Sorumlu üreten sorumlu tüketen, sürdürülebilirliğe katkı sunan
Nakit yönetimi ve finansman: Finansman maliyetlerinin yüksek seyretmesi nedeniyle iş modelinizin işletme sermayesi açığıyla devam eden bir durumu varsa mutlaka yeniden tasarlanmalı ve pivotlanmalı. Nakit yönetimi her zaman kritikti ancak 2024 yılında finansmana erişiminiz olsa bile yüksek maliyetler nedeniyle borçlanarak hayatta kalmaya çalışmak kumar oynamak demek.
Büyümek için yatırım alma seçeneği size ne derece uygun olur? Bir yatırımcı fon sağlayacağı işletmede ne arar?: Bu soruların yanıtlarına vakıf olmak önemli. Bu konuda çalıştayımıza katkı sunan uzman konuğumuz işletmenin kendisinden daha öncelikli olarak işletme sahibinin vizyonuna, iş ahlakına, yansıttığı güvene ve işletmesini büyütmeye muktedir bir hal ve tavrı olup olmadığına bakıldığını vurguladı. Bu nedenle yatırım alma sürecinin kısa vadeli bir finansman seçeneği olamayacağı bilinmeli. Ayrıca elbette finansal performans, nakit yaratan bir işletme olması, ölçeklenebilirlik, Pazar potansiyeli, rekabet avantajı, sürdürülebilirlik ve çevre odaklılık da bir yatırımcının değerlendirme alanlarını temsil ediyor.
Yapay zekayı işletmemizde nasıl kullanabileceğimize kafa yormalıyız:
Uzman konuğumuz Çin ziyaretindeki gözlemini paylaştı. Nüfusu ve ucuz insan kaynağıyla bugüne kadar öne çıkan Çin’de atık yapay zeka ve robotlar tüm süreçlerde başı oynuyor. Yaptığımız iş ne olursa olsun, rekabet avantajı elde etmek ve hatta hayatta kalabilmek için yapay zekayı işletmemize ve iş modelimize nasıl entegre edebiliriz konusunda derin düşünmeli ve aksiyon almalıyız. Bu gerçeği göz ardı edenler, yakın gelecekte ayakta kalamayacaklar.
Siz ve ekibinizin wellbeing bilançosu neye benzer? Nasıl iyileştirilir? Şirketiniz kime benzer? Sorusuna açık yüreklilikle “ben” diyen işletme sahiplerine hem kendileri hem de ekiplerinin iyi olma haline dair wellbeing bilançosu nasıl çıkarılır ve bu konuda fiziksel, zihinsel ve ruhsal alanları kapsayan bütünsel iyi olma hali için neler yapılabilir üzerine Dilek ve Bahar harika öneriler sundular. Stressiz hayat mümkün değil ancak stresi yönetmek mümkün.
Örneğin, kurumsal takımlar ile sportif faaliyetler, hobi kulüpleri, düzenli nefes egzersizleri ve teknikleri eğitimi verilmesi, uzaktan psikolojik destek, egzersiz dersleri verilen öneriler arasındaydı. Çalıştay katılımcılarından birinin bu konuda harika bir sorusu oldu, wellbeing konusuna önem verdiğini ancak kobilerin buna bütçe ayırabilme olanaklarının sınırlı olduğunu ve çalışanların da bu tür destekler yerine nakit desteğe daha fazla itibar ettiklerini söyledi ve ne yapılması gerektiğine dair fikir istedi. Uzman önerisi şuydu: Değişime ve dolayısıyla wellbeing ile ilgili uygulamalara önce kendinizden ve küçük bir grup üzerinden çalışarak başlayabilirsiniz. Sizlerdeki değişimin ve sonuçların görünür olmasıyla daha fazla ekip üyesi sürece dahil olmak isteyecektir. Ayrıca istikrar önemli. Bütçeye gelince, kobilerin eğitim bütçelerinde ayrılacak makul tutarlar bu gelişim için son derece yeterli olur. Şirkete özel bir ihtiyaç tespiti ve program dizaynı ise sonuç almak için önemlidir.
Doğru pazarlama faaliyeti devamlılık, sabır, yatırım ve yeniden öğrenmeyi gerektirir. Siz ne derece doğru ve etkili pazarlama yapıyorsunuz? Özellikle sosyal medya ve içerik pazarlaması konusunda sadece standart postlar yayınlamak kendimizi kandırmaktır. Yaptığınız paylaşımlar hedef kitlenizi ilgilendirmeli, eğitici olmalı, ilham vermeli. Örneğin hızlı ipuçları, tavsiyeler, işe yarayan bir yöntem, işe yarar istatistikler, web sitenizdeki sss, hikayeniz, sizden ürün ve hizmet alanların geribildirimleri çok etkili pazarlama materyalleri olabilir. Görsel tasarımlar evet güzel araçlar ancak kral veya kraliçe olan hedef kitlenize değer katacak içeriktir.
Özetle, bazı konularda yeniden öğrenmek, teknolojiyle kol kola girmek, yeri geldiğinde silip bozup yeniden yapmayı göze almak, mevcudu korumanın ve bildik sularda kalmanın tuzağını fark edip çıkmak, idare etmek değil, iddialı olmak için değişim ve dönüşüme kendinden başlamak…
Bu vesileyle 2024 yılının ülkemize, milletimize, dünyaya, insanlığa ve her birimizin bireysel hayatlarına en önemli ihtiyacımız olan sevgiyi, merhameti, azmi, çalışkanlığı, dönüşüm için cesareti, bolluk ve bereketi getirmesini diliyorum.
Sevgiyle kalın.
Belma Öztürk Gürsoy
ActionCOACH İşletme Koçu